ВИРТУАЛЬНАЯ БИБЛИОТЕКА КАФЕДРЫ ПОЛИТИЧЕСКИХ НАУК |
Сочинения протопопа Аввакума (1621-1682), главы старообрядчества, представляют собой крупнейшее явление в истории русской литературы. Главное произведение Аввакума - "Житие" - написано в период 1672-1673 г.г. в пустозерской тюрьме.
о благословению отца моего старца Епифания писано моею рукою грешною протопопа Аввакума, и аще что реченно просто, и вы, господа ради, чтущии и слышащии, не позазрите просторечию нашему, понеже люблю свой русской природной язык, виршами философскими не обык речи красить, понеже не словес красных бог слушает, но дел наших хощет. И Павел пишет: "аще языки человеческими глаголю и ангельскими, любви же не имам, - ничто же есмь". Вот что много рассуждать: не латинским языком, ни греческим, ни еврейским, ниже 1) иным коим ищет от нас говоры господь, но любви с прочими добродетельми хощет; того ради я и не брегу о красноречии и не уничижаю своего языка русскаго, но простите же меня, грешнаго, а вас всех, рабов Христовых, бог простит и благословит. Аминь.
Всесвятая троице, боже и содетелю всего мира! поспеши и направи сердце мое начати с разумом и кончати делы благими, яже ныне хощу глаголати аз недостойный; разумея же свое невежество, припадая, молю ти ся и еже от тебя помощи прося: управи ум мой и утверди сердце мое приготовитися на творение добрых дел, да, добрыми делы просвещен, на судище десныя 2) ти страны причастник буду со всеми избранными твоими. И ныне, владыко, благослови, да, воздохнув от сердца, и языком возглаголю Дионисия Ареопагита о божественных именех, что есть богу присносущные имена истинные, еже есть близостные, и что виновные, сиречь похвальные. Сия суть сущие: сый, свет, истина, живот; только четыре свойственных, а виновных много; сия суть: господь, вседержитель, непостижим, неприступен, трисиянен, триипостасен, царь славы, непостоянен, огнь, дух, бог, и прочая по тому разумевай.
Того ж
Дионисия о истине: себе
бо отвержение истины
испадение есть, истина
бо сущее есть; аще бо
истина сущее есть,
истины испадение сущаго
отвержение есть; от
сущаго же бог испасти не
может, и еже не быти -
несть.
Мы же
речем: потеряли
новолюбцы существо
божие испадением от
истиннаго господа,
святаго и животворящаго
духа. По Дионисию: коли
уж истины испали, тут и
сущаго отверглися. Бог
же от существа своего
испасти не может, и еже
не быти, несть того в нем:
присносущен истинный
бог наш. Лучше бы им в
Символе веры не
глаголати господа,
виновнаго имени, а
нежели истиннаго
отсекати, в нем же
существо божие
содержится. Мы же,
правовернии, обоя имена
исповедаем: и в духа
святаго, господа,
истиннаго и
животворящаго, света
нашего, веруем, со отцем
и сыном поклоняемаго, за
него же стражем и
умираем, помощию его
владычнею. Тешит нас
Дионисий Ареопагит, в
книге ево сице 3)
пишет: сей убо есть
воистину истинный
християнин, зане 4) истиною
разумев Христа и тем
благоразумие стяжав,
исступив убо себе, не сый
в мирском их нраве и
прелести 5),
себя же весть трезвящеся
и измененна всякаго
прелестнаго неверия, не
токмо даже до смерти
бедствующе истины ради,
но и неведением
скончевающеся всегда,
разумом же живуще, и
християне суть
свидетельствуемы. Сей
Дионисий научен вере
Христове от Павла
апостола, живый во
Афинех, прежде, даже не
прийти в веру Христову,
хитрость имый исчитати
беги небесныя; егда ж
верова Христови, вся сия
вмених быти яко уметы 6). К Тимофею
пишет в книге своей, сице
глаголя: "дитя, али не
разумеешь, яко вся сия
внешняя блядь 7) ничто
же суть, но токмо
прелесть и тля и пагуба?
аз проидох делом и ничто
ж обретох, но токмо тщету".
Чтый да разумеет.
Исчитати беги небесныя
любят погибающии, понеже
любви истинныя не прияша,
воеже спастися им; и сего
ради послет им бог
действо льсти, воеже
веровата им лжи, да суд
приимут не веровавшии
истине, но благоволиша о
неправде. (Чти Апостол,
275.)
Сей
Дионисий, еще не приидох
в веру Христову, со
учеником своим во время
распятия господня быв в
солнечном граде и видев:
солнце во тьму преложися
и луна в кровь, звезды в
полудне на небеси
явилися черным видом. Он
же ко ученику глагола:
"или кончина веку
прииде, или бог слово
плотию стражет";
понеже не по обычаю
тварь виде изменену: и
сего ради бысть в
недоумении. Той же
Дионисий пишет о
солнечном знамении,
когда затмится: есть на
небеси пять звезд
заблудных, еже именуются
луны. Сии луны бог
положил не в пределех,
яко ж и прочии звезды, но
обтекают по всему небу,
знамение творя или во
гнев или в милость, по
обычаю текуще. Егда
заблудная звезда, еже
есть луна, подтечет под
солнце от запада и
закроет свет солнечный,
то солнечное затмение за
гнев божий к людям
бывает. Егда ж бывает, от
востока луна подтекает,
то по обычаю шествие
творяще закрывает
солнце.
А в
нашей России бысть
знамение: солнце
затмилось в 162 году, пред
мором за месяц или
меньши. Плыл Волгою
рекою архиепископ
Симеон перед Петровым
днем недели за две; часа
с три плачючи у берега
стояли; солнце померче,
от запада луна подтекала.
По Дионисию, являя бог
гнев свой к людям: в то
время Никон отступник
веру казил и законы
церковныя, и сего ради
бог излиял фиал 8)
гнева ярости своея на
русскую землю; зело 9) мор велик был,
неколи еще забыть, вси
помним. Потом, минув
годов с четырнадцеть,
вдругорядь 10)
солнцу затмение было; в
Петров пост, в пяток, в
час шестый, тьма бысть;
солнце померче, луна
подтекала от запада же,
гнев божий являя, и
протопопа Аввакума,
беднова горемыку, в то
время с прочими остригли
в соборной церкви власти
и на Угреше в темницу,
проклинав, бросили.
Верный разумеет, что
делается в земли нашей
за нестроение церковное.
Говорить о том полно; в
день века познано будет
всеми; потерпим до тех
мест.
Той же
Дионисий пишет о
знамении солнца, како
бысть при Исусе Наввине
во Израили. Егда Исус
секий иноплеменники, и
бысть солнце противо
Гаваона, еже есть на
полднях, ста Исус
крестообразно, сиречь
распростре руце свои, и
ста солнечное течение,
дондеже 11)
враги погуби.
Возвратилося солнце к
востоку, сиречь назад
отбежало, и паки
12) потече, и бысть во
дни том и в нощи
тридесять четыре часа,
понеже в десятый час
отбежало; так в сутках
десять часов прибыло. И
при Езекии царе бысть
знамение: оттече солнце
вспять во вторый на
десять час дня, и бысть
во дни и в нощи тридесять
шесть часов. Чти книгу
Дионисиеву, там
пространно уразумеешь.
Он же
Дионисий пишет о
небесных силах,
росписует, возвещая,
како хвалу приносят богу,
разделяяся деветь чинов
на три тройцы. Престоли,
херувими и серафими
освящение от бога
приемлют и сице
восклицают:
благословенна слава от
места господня! И чрез их
преходит освящение на
вторую тройцу, еже есть
господства, начала,
власти; сия тройца,
славословя бога,
восклицают: аллилуия,
аллилуия, аллилуия! По
алфавиту, аль отцу, иль
сыну, уия духу святому.
Григорий Нисский
толкует: аллилуия - хвала
богу; а Василий Великий
пишет: аллилуия -
ангельская речь,
человечески рещи - слава
тебе, боже! До Василия
пояху во церкви
ангельския речи:
аллилуия, аллилуия,
аллилуия! Егда же бысть
Василий, и повеле пети
две ангельския речи, а
третьюю, человеческую,
сице: аллилуия, аллилуия,
слава тебе, боже! У
святых согласно, у
Дионисия и у Василия;
трижды воспевающе, со
ангелы славим бога, а не
четыржи, по римской
бляди; мерзко богу
четверичное воспевание
сицевое: аллилуия,
аллилуия, аллилуия,
слава тебе, боже! Да
будет проклят сице поюще.
Паки на первое
возвратимся. Третьяя
тройца, силы, архангели,
ангели, чрез среднюю
тройцу освящение
приемля, поют: свят, свят,
свят господь Саваоф,
исполнь небо и земля
славы его! Зри:
тричисленно и сие
воспевание. Пространно
пречистая богородица
протолковала о аллилуии,
явилася ученику
Ефросина Псковскаго,
именем Василию. Велика
во аллилуи хвала богу, а
от зломудрствующих
досада велика, - по-римски
святую тройцу в
четверицу глаголют, духу
и от сына исхождение
являют; зло и проклято се
мудрование богом и
святыми. Правоверных
избави боже сего
начинания злаго, о
Христе Исусе, господе
нашем, ему же слава ныне
и присно и во веки веком.
Аминь.
Афанасий великий рече: иже хощет спастися, прежде всех подобает ему держати кафолическая 13) вера, ея же аще кто целы и непорочны не соблюдает, кроме всякаго недоумения, во веки погибнет. Вера ж кафолическая сия есть, да единаго бога в тройце и тройцу во единице почитаем, ниже сливающе составы, ниже разделяюще существо; ин бо есть состав отечь, ин - сыновень, ин - святаго духа; но отчее, и сыновнее, и святаго духа едино божество, равна слава, соприсущно величество; яков отец, таков сын, таков и дух святый; вечен отец, вечен сын, вечен и дух святый; не создан отец, не создан сын, не создан и дух святый; бог отец, бог сын, бог и дух святый не три бози, но един бог; не три несозданнии, но един несозданный, един вечный. Подобне: вседержитель отец, вседержитель сын, вседержитель и дух святый. Равне: непостижим отец, непостижим сын, непостижим и дух святый. Обаче 14) не три вседержители, но един вседержитель; не три непостижимии, но един непостижимый, един пресущный. И в сей святей тройце ничтоже первое или последнее, ничтоже более или менее, но целы три составы и соприсносущны суть себе и равны. Особно бо есть отцу нерождение, сыну же рождение, а духу святому исхождение: обще же им божество и царство. (Нужно бо есть побеседовати и о вочеловечении бога-слова к вашему спасению.) За благость щедрот излия себе от отеческих недр сын-слово божие в деву чисту богоотроковицу, егда время наставало, и воплотився от духа свята и Марии девы вочеловечився, нас ради пострадал, и воскресе в третий день, и на небо вознесеся, и седе одеснyю 15) величествия на высоких и хощет паки прийти судити и воздати комуждо по делом его, его же царствию несть конца, И сие смотрение 16) в бозе бысть прежде, даже не создатися Адаму, прежде, даже не вообразитися. (Совет отечь.) Рече отец сынови: сотворим человека по образу нашему и по подобию. И отвеща другий: сотворим, отче, и преступит бо. И паки рече: о единородный мой! о свете мой! о сыне и слове! о сияние славы моея! аще промышляеши созданием своим, подобает ти облещися в тлимаго человека, подобает ти по земли ходити, плоть восприяти, пострадати и вся совершити. И отвеща другий: буди, отче, воля твоя. И посем создася Адам. Аще хощеши пространно разумети, чти Маргарит: Слово о вочеловечении; тамо обрящеши. Аз кратко помянул, смотрение показуя. Сице всяк веруяй в онь не постыдится, а не веруяй осужден будет и во веки погибнет, по вышереченному Афанасию. Сице аз, протопоп Аввакум, верую, сице исповедаю, с сим живу и умираю.
Словарь старославянских выражений
2)правое;
5)соблазне, обмане, заблуждении;
7)блуд, заблуждение, обман; производное - распутная женщина;